Program szkolenia

1. Controllingowa analiza działalności bieżącej i strategicznej firmy – studium przypadku.
1.1. Wykorzystanie rachunku kosztów zmiennych w controllingowej ocenie działalności firmy - przykłady błędnych decyzji zarządczych.
1.2. Analiza zmienności kosztów – jak wahania popytu i zdolności produkcyjnej wpływają na tempo zmian kosztów firmy.
1.3. CASE STUDY – analiza informacji płynącej z rachunku kosztów stałych i zmiennych.
1.4. CASE STUDY – optymalizacja produkcji i sprzedaży na podstawie analizy controllingowej firmy.
1.5. CASE STUDY – ocena i kontrola dokonań centrów kosztów, przychodów i zysku.
1.6. Jedno- i wieloasortymentowy próg rentowności produktów, usług, towarów.
1.7. Badanie marginesów bezpieczeństwa oceniających wpływa wahania rynku na wyniki firmy.
1.8. CASE STUDY – wyznaczanie progów rentowności i ocena uzyskanych wyników.
1.9. Marże pokrycia kosztów nowoczesnym i rzetelnym spojrzeniem na rentowność produktów, usług, centrów odpowiedzialności, obszarów sprzedaży, klientów i innych kryteriów.
1.10. Wieloblokowy i wielostopniowy rachunek marż pokrycia kosztów jako zarządcze spojrzenie na kondycję firmy i jej poszczególnych obszarów.
1.11. CASE STUDY – budowa wieloblokowego rachunku marże pokrycia kosztów i interpretacja uzyskanych wyników.

2. Narzędzia controllingu operacyjnego i strategicznego – studium przypadku.
2.1. EVA (ekonomiczna wartość dodana) w procesie oceny efektywności zarządzania firmą.
2.2. CASE STUDY – wyznaczanie i analiza EVA i innych mierników kreowania wartości przedsiębiorstwa.
2.3. BSC (zrównoważona karta wyników – Balanced Scorecard) wielowymiarowe spojrzenie na realizacje celów operacyjnych i strategicznych przedsiębiorstwa.
2.4. CASE STUDY – analiza informacji płynącej z zastosowania BSC.
2.5. Przebieg procesu budżetowania w controllingu.
2.6. CASE STUDY – budowa budżetów szczegółowych i budżetu głównego firmy.
2.7. CASE STUDY – monitoring stopnia wykonania budżetu.
2.8. CASE STUDY – praktyczna analiza przyczynowości odchyleń od założonych w budżecie parametrów.

3. Informatyczne wspomaganie procesu controllingu – studium przypadku.
3.1. Systemy informacyjne i przedsiębiorstwa.
3.2. ETAP 1. Przygotowanie planu taktycznego.
3.3. ETAP 2. Modelowanie procesu budżetowania.
3.4. ETAP 3. Modelowanie arkuszy budżetowych
3.5. ETAP 4. Wielowymiarowa analiza danych

Wszelkie prawa autorskie do powyższego opracowania są zastrzeżone na rzecz autora; jakiekolwiek  korzystanie z konstrukcji planu oraz jego powielanie przy użyciu zastosowanych lub zbliżonych znaczeniowo sformułowań jest zabronione bez pisemnej zgody autora. 

Adresaci szkolenia

Szkolenie adresowane jest głównie do specjalistów posiadających podstawową wiedzę z obszaru controllingu i finansów przedsiębiorstwa, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności z zakresu controllingu i rachunkowości.

Cel szkolenia

Celem szkolenia jest:
•poszerzenie wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania współczesnych koncepcji controllingu w zarządzaniu przedsiębiorstwem
•prezentacja skutecznych narzędzi zarządzania informacją o kosztach, metod zwiększania efektywności kosztów i skutecznego kontrolowania kosztów
•zapoznanie się nowoczesnym produktem informatycznym realizującym potrzeby controllingowe.

Program zawiera liczne warsztaty obliczeniowe w obszarze controllingu, budżetowania oraz rachunku kosztów. Wartością dodaną szkolenia jest panel poświęcony informatyzacji procesów analitycznych, decyzyjnych i zarządczych.
Program szkolenia ma charakter praktyczny i warsztatowy i został przygotowany w oparciu o wieloletnie doświadczenie zdobyte podczas pracy doradczej i szkoleniowej.

Metodyka

Warsztaty prowadzone będą przy wykorzystaniu następujących technik:

  • Krótkie wykłady tematyczne przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnych.
  • Rozmowy z uczestnikami warsztatów w obszarze praktycznych możliwości wykorzystania omawianych zagadnień.
  • Ćwiczenia umożliwiające empiryczną weryfikację omówionych zagadnień.
  • Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel – dla zainteresowanych
  • Prezentacja systemu informatycznego wspomagającego controlling klasy Business Intelligence

Trener

prof. dr hab. Janusz Nesterak

Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z controllingiem, Performance Management, modelowaniem i optymalizacją procesów biznesowych, wspieraniem procesów zarządzania informatycznymi narzędziami klasy Business Intelligence, rachunkowością zarządczą, budżetowaniem, zarządzaniem finansami, analizą finansową i procesami zarządzania strategicznego.

Posiada bogate doświadczenie praktyczne (ponad 150 projektów).  Jako konsultant, uczestniczy w opracowywaniu koncepcji i wdrażaniu do firm systemu controllingu i nowoczesnych metod zarządzania finansami. Realizuje projekty doradcze między innymi w zakresie: opracowywania i wdrażania rozwiązań organizacyjnych w różnych obszarach funkcjonalnych (logistyka, produkcja, sprzedaż, marketing, kadry, informatyka), wdrożenia controllingu zarządczego, konstrukcji budżetów controllingowych, przygotowania instrukcji budżetowania w firmie, wdrożenia systemu oceny centrów odpowiedzialności, budowy wskaźników oceny wyodrębnionych organizacyjnie centrów, koncepcji systemów motywacyjnych opartych na controllingu. Jest także współautorem wielu ekspertyz ekonomiczno-finansowych, studiów wykonalności projektów inwestycyjnych, due diligence oraz wycen przedsiębiorstw w kontekście prywatyzacji a także wprowadzenia spółek na rynek papierów wartościowych. Inicjator i opiekun merytoryczny kierunku uniwersyteckiego: Rachunkowość i Controlling. Założyciel i Prezes Stowarzyszenia Krakowska Szkoła Controllingu. Jest autorem ponad 200 publikacji, głównie z zakresu finansów przedsiębiorstw oraz controllingu zarządczego. Kierownik kilku i wykonawca kilkunastu projektów badawczych finansowanych ze środków Unii Europejskiej, Narodowego Centrum Nauki oraz Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Posiada doświadczenie w zakresie nadzoru właścicielskiego dzięki zasiadaniu w Radach Nadzorczych spółek Skarbu Państwa oraz podmiotów prywatnych. Wykładowca Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Organizacja szkolenia

Zgłoszenia prosimy przesyłać e-mailem, faxem, pocztą. Potwierdzenie wysyłamy zgłoszonym uczestnikom e-mailem na 7 dni przed szkoleniem, po potwierdzeniu prosimy o dokonywanie wpłat za szkolenie na konto wskazane w potwierdzeniu. Faktury zostaną przekazane uczestnikom osobiście na szkoleniu lub wysłane pocztą. Istnieje możliwość płatności gotówką w dniu kursu po uzgodnieniu z organizatorem.

Zgłoszenie jest umową uczestnictwa w szkoleniu zawartą pomiędzy Organizatorem a firmą/uczestnikami zgłoszonymi. Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest przesłanie do organizatora zgłoszenia. Odwołanie zgłoszenia musi być dokonane w formie pisemnej lub telefonicznej. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją ze szkolenia. W przypadku wycofania zgłoszenia w terminie do 8 dni przed szkoleniem, zwracamy całą wpłatę; w przypadku rezygnacji w terminie późniejszym niż 8 dni lub niestawienie się na szkoleniu- uczestnik zostanie obciążony kosztem 100% wartości zamówienia. W przypadku odwołania szkolenia zwracamy wpłaconą opłatę. Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany prowadzących/ trenerów oraz miejsca szkolenia z przyczyn niezależnych od organizatora.

PLAN SZKOLENIA:

1-2 dzień szkolenia:

  • godz. 10.00 - 11.30 /Rozpoczęcie, zajęcia 2 godz./
  • godz. 11.30 - 11.45 /przerwa na kawę/
  • godz. 11.45 - 13.15 /c.d. zajęć 2 godz./
  • godz. 13.15 - 14.00 /lunch/
  • godz. 14.00 - 15.30 /c.d. zajęć 2 godz./