Program szkolenia

1. Dostęp do informacji publicznej  - założenia podstawowe

2. Podstawy prawne dostępu do informacji publicznej i rozgraniczenie trybów ich udzielania (inf. o środowisku, inf. Infrastruktury przestrzennej itp.)

3. Pojęcie informacji publicznej

• „Informacja” a „dokument”,  „dokument urzędowy”
• każda informacja „o sprawach publicznych”
• Przykłady informacji uznanych za „informacje publiczne”  w orzecznictwie sądów administracyjnych

4. Kto jest zobowiązany do gromadzenia  i udostępniania informacji publicznej?

• „władze publiczne”
• Organ administracji publicznej,  
• Inne podmioty wykonujące zadania publiczne lub dysponujące majątkiem publicznym
• Czy sądy, prezydent RP i ciała doradcze  mieszczą się w  kategorii „władz publicznych”?

5. Forma gromadzenia i  udostępnienia informacji publicznej

• Czym jest Biuletyn Informacji Publicznej? (BIP)
• Prowadzenie BIP (częstotliwość aktualizacji danych, obowiązek opatrzenia informacji informacjami)
• Czy istnieją sankcje za nieprowadzenie lub wadliwe prowadzenie BIP dla organu lub dla pracowników?
• Interfejs BIP, metadane, standard WACG 2.0

6. Centralne Repozytorium Informacji Publicznych

• Czym jest CRIP?
• Kto jest zobowiązany dostarczać dane do CRIP?

7. Inne formy udostępnienia informacji publicznych

• Wyłożenie lub wywieszenie informacji publicznej w miejscach ogólnie dostępnych
• zainstalowanie urządzeń umożliwiających zapoznanie się z informacją w miejscach ogólnie dostępnych

8. Udostępnianie informacji publicznej na wniosek  - WARSZTATY połączone z analizą orzecznictwa sądów administracyjnych

• Kiedy udostępnienie następuje na wniosek?
• Kto może złożyć wniosek? (cudzoziemiec, małoletni itp.?)
• Forma wniosku  (pisemny, ustny, w wersji elektronicznej)
• Treść wniosku, treść żądania, uzupełnienie wniosku (Czy wniosek musi być podpisany? Czy potrzebna jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych?)
• Forma udostępnienia informacji publicznej (wydruk, skan, kserokopia)

9. Opłata za udostępnienie  informacji publicznej  - WARSZTATY połączone z analizą orzecznictwa sądów administracyjnych

• Sposób wyliczenia wysokości należnej opłaty (Czy można w opłatę wliczyć wynagrodzenie pracownika? Jak liczyć stawki za przekształcenie informacji w żądaną formę i koszty wysyłki?)
• „Zaliczkowanie” udostępnienia informacji publicznej a dyscyplina finansów publicznych
• Urzędowy „cennik” stawek opłat – niekonstytucyjny?
• Forma prawna określenia wysokości opłaty  (postanowienie czy czynność materialno-techniczna?) i możliwości jej zaskarżenia
• Opłata skarbowa, opłata „za zgodność z oryginałem”

10. Bezczynność podmiotu zobowiązanego do udostępnienia informacji publicznej

• Pojęcie bezczynności – kiedy organ nie jest bezczynny?
• Środki prawne przysługujące wnioskodawcy i organowi
• Koncepcja „nękania” organu wnioskami i  brak ochrony prawnej w krajowym porządku prawnym

11. Terminy na udostępnienie informacji publicznej

• Bez zbędnej zwłoki
• 14 dni, 2 miesiące – termin instrukcyjny czy zawity?
• Czy można zawiesić postępowanie w sprawie udostępniania informacji publicznej?

12. Odmowa udostępnienia informacji publicznej WARSZTATY połączone z analizą orzecznictwa sądów administracyjnych i stanowisk GIODO

• Test „szkody” i test „ważenia interesów”
• Ochrona informacji niejawnych
• Ochrona danych osobowych
• Ochrona praw autorskich
• Inne tajemnice ustawowo chronione
• Koncepcja „dokumentu wewnętrznego”

13. Udostępnianie informacji publicznej przetworzonej

• Sposób rozumienia informacji przetworzonej w dyrektywie „re-use”
• Informacja przetworzona w udip
• Interes publiczny a interes społeczny i jego ocena przez podmiot zobowiązany do udostępnienia informacji
• Kiedy informacja publiczna „prosta” staje się informacją „przetworzoną”? (analiza orzecznictwa sądów administracyjnych)
• Sposób wyceny kosztów udostępnienia informacji publicznej przetworzonej

14. Egzekucja opłat za udostępnienie informacji publicznej prostej i przetworzonej

15. Sankcje za nieudostępnienie informacji publicznej

Wszelkie prawa autorskie do powyższego opracowania są zastrzeżone na rzecz autora; jakiekolwiek korzystanie z konstrukcji planu oraz jego powielanie przy użyciu zastosowanych lub zbliżonych znaczeniowo sformułowań jest zabronione bez pisemnej zgody autora.

Adresaci szkolenia

Szkolenie skierowane jest do:
  • Pracowników jednostek samorządowych,
  • Pracowników administracji publicznej,
  • Osób odpowiedzialnych za publikację informacji,
  • Osób zainteresowanych powyższą tematyką.

Cel szkolenia

Głównym celem szkolenia jest uzyskanie kompleksowej wiedzy o stosowaniu przepisów prawa krajowego w zakresie udostępniania informacji publicznej z uwzględnieniem zmian wprowadzonych ustawą o dostępie do informacji publicznej z dnia 16 września 2011 r.

Cele szczegółowe - korzyści nabyte po szkoleniu pod kątem:

Wiedzy: Uzyskanie wiedzy o metodach i narzędziach przekazywania informacji publicznych, o skutkach niezastosowania się do obowiązku ich udzielania ( odpowiedzialność karna ) jak i informacji które zostają objęte ograniczeniami dostępu do informacji ze względu na ochronę prywatności/danych osobowych. 

Umiejętności: Nabycie umiejętności w zakresie rozpatrywania wniosku o dostęp do informacji publicznej, z uwzględnieniem zagadnień najbardziej problematycznych .

Postaw społecznych: Dzięki nabytej wiedzy Uczestnik w sposób kompleksowy i praktyczny będzie stosował procedurę udostępniania informacji publicznej, oraz umiejętnie uzasadniał decyzję odmawiającą udostępnienia informacji publicznej, dzięki zaznajomienia się z orzecznictwem dotyczącym ograniczenia udostępniania informacji publicznej.

Metodyka

Warsztaty na poziomie zaawansowanym – ćwiczenia grupowe i indywidualne, analiza przypadków, omówienie zmian w przepisach oraz orzeczeń, konsultacje, dodatkowo mini-prezentacje.

Trener

dr hab. Anna Haładyj, prof KUL

Doktor habilitowany nauk prawnych, praktyk w konsultingu ochrony środowiska, pracownik naukowy Wydziału Prawa KUL. Od ponad 10 lat prowadzi szkolenia z prawa ochrony środowiska, zarówno metodami tradycyjnymi, jak i jako e-szkolenia. Ceniona trenerka ciesząca się uznaniem zleceniodawców i klientów, szkoliła m.in. przedsiębiorców oraz kadry Inspekcji Ochrony Środowiska, Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, Lasów Państwowych, organów nadzoru budowlanego i urzędników administracji ogólnej z całej Polski.

Organizacja szkolenia

Zgłoszenia prosimy przesyłać e-mailem, faxem, pocztą. Potwierdzenie wysyłamy zgłoszonym uczestnikom e-mailem na 7 dni przed szkoleniem, po potwierdzeniu prosimy o dokonywanie wpłat za szkolenie na konto wskazane w potwierdzeniu. Faktury zostaną przekazane uczestnikom osobiście na szkoleniu lub wysłane pocztą. Istnieje możliwość płatności gotówką w dniu kursu po uzgodnieniu z organizatorem.

Zgłoszenie jest umową uczestnictwa w szkoleniu zawartą pomiędzy Organizatorem a firmą/uczestnikami zgłoszonymi. Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest przesłanie do organizatora zgłoszenia. Odwołanie zgłoszenia musi być dokonane w formie pisemnej lub telefonicznej. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją ze szkolenia. W przypadku wycofania zgłoszenia w terminie do 8 dni przed szkoleniem, zwracamy całą wpłatę; w przypadku rezygnacji w terminie późniejszym niż 8 dni lub niestawienie się na szkoleniu- uczestnik zostanie obciążony kosztem 100% wartości zamówienia. W przypadku odwołania szkolenia zwracamy wpłaconą opłatę. Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany prowadzących/ trenerów oraz miejsca szkolenia z przyczyn niezależnych od organizatora.

PLAN SZKOLENIA:

1 dzień szkolenia:

  • godz. 10.00 - 11.30 /Rozpoczęcie, zajęcia 2 godz./
  • godz. 11.30 - 11.45 /przerwa na kawę/
  • godz. 11.45 - 13.15 /c.d. zajęć 2 godz./
  • godz. 13.15 - 14.00 /lunch/
  • godz. 14.00 - 15.30 /c.d. zajęć 2 godz./