Program szkolenia
BLOKI
TEMATYCZE
I.
Wprowadzenie:
1. Podmioty
kontraktu; pozycja w kontrakcie – kryteria wyboru pozycji
2. Prawa i
obowiązki Zamawiającego oraz Wykonawcy – stosowane modele rozwiązań (wady i
zalety, konflikt interesów) w realizacji projektu – studia przypadków
Inżynier
Kontraktu : uprawnienia, obowiązki w procesie inwestycyjnym – rozwiązania
skrajne i optymalne, modelowanie uprawnień
3. Zasady i
metodyka współdziałania zamawiającego, Wykonawcy i Inżyniera w ramach
kontraktu
4.
Uwarunkowania stosowania procedur FIDIC w warunkach polskich uregulowań
prawnych.
5. Przegląd
obszarów potencjalnie konfliktowych
a)
prawo budowlane,
b)
prawo cywilne,
c)
prawo zamówień publicznych
II. Warunki
szczegółowe FIDIC
1. Tajniki
procedury i jej zagrożenia w zakresie sporządzania dokumentacji ofertowej
(przetargowej), w czerwonym, żółtym FIDIC,u – studia przypadków
2. Wymagania
w stosunku do SIWZ zgodnie z PZP a rodzaj Warunków Kontraktowych
FIDIC,
3.
Przygotowanie analizy wstępnej dla SIWZ - ćwiczenie
4. Tworzenie
Warunków Kontraktowych FIDIC dla inwestycji inrastrukturalnej –wymogi
unijne najpoważniejsze nieprawidłowości i błędy popełnione w kontraktach
prowadzonych wg FIDIC
5. Zarys
ogólny, przyczyny wprowadzenia zmian,
6. Przegląd
dokumentów Kontraktu.
7. FIDIC w
relacji do Ustawy o PPP i Ustawy o Koncesjach na roboty budowlane i
usługi.a)„Czerwona książka”
b)„Żółta
książka”
c)„Srebrna
książka”
W relacji do
metod i technik zarządzania projektami
8.
Harmonogram realizacyjny projektu - ćwiczenie
9. Budżet
projektu
10. Wymogi
synchronizacji budżetu i harmonogramu
11. Metodyka
monitorowania, raportowania
12.
Ubezpieczenia kontraktu
13. Raporty,
oceny, analizy.
14.
Rozliczanie kontraktów – wymogi FIDIC a wymagania prawa unijnego
III. FIDIC a
praktyczne wymogi prawa polskiego w odniesieniu do uprawnień i obowiązków
wykonawcy kontraktu
1.
Uwarunkowania stosowania procedur FIDIC w warunkach polskich uregulowań
prawnych.
a) prawo
budowlane,
b) prawo
cywilne,
c) prawo
zamówień publicznych
d) akty
wykonawcze i wytyczne – czyli „diabeł tkwi w szczegółach”
IV. FIDIC w
projektach unijnych
1.Zakres i
reguły stosowania
2. Standardy
FIDIC w projektach unijnych
3. Zakres i
reguły stosowania
4. Wymogi
formalne poszczególnych programów
5.
Praktyczne aspekty wykorzystania procedur w realizacji projektów unijnych.
V. Błędy,
porażki – przyczyny i skutki na tle zasad i technik skutecznych negocjacji
1. Typowe
błędy w praktyce stosowania FIDIC w poszczególnych fazach;
2. Faza
przygotowania projektu – kontrakty PPP i koncesyjne
3. Faza
realizacji – problematyka zmian w kontrakcie
4. Faza
rozliczania – istota formuł waloryzacyjnych i praktyka ich stosowania
5. Metodyka
diagnozowania i naprawy błędów
6. Konflikty
w procesie realizacji kontraktu i metodyka ich rozwiązywania
VI. Zmiany
1. Procedura
zmian w fazie realizacji projektu
2.
Wykorzystanie nowych unormowań prawa zamówień publicznych w tym zakresie oraz
metodyki i procedur zarządzania projektami.
3.
Negocjacje w procedurze FIDIC
4. Jak
powinien się przygotować Inżynier Kontraktu podejmując negocjacje :
a) ze
stronami Kontraktu,
b) z
samorządem,
c) z
instytucją pośredniczącą (fundusze europejskie),
5. Firma
jako wykonawca,
6.
Instytucja jako inżynier kontraktu
7.
Pozycjonowanie pełnionych ról w kontrakcie – wnioski praktyczne.
8.
Podsumowanie szkolenia.
9. Sesja
informacji zwrotnej.
Procedura
FIDIC wykorzystywana przy realizacji projektów budowlanych staje się
obowiązującym standardem w postępowaniach przetargowych oraz w fazie
projektowania, realizacji, monitorowania i rozliczania inwestycji. Ustalone
przez FIDIC warunki kontraktów mają w założeniu utrzymać równowagę między
wymaganiami i interesami zamawiających i wykonawców. Równomiernie też dzielą
między obie strony obowiązki i odpowiedzialność. Praktyka często nie potwierdza
takiego stanu rzeczy. Co stanowi w tym zakresie barierę? Dlaczego stosowanie
polskiego prawa i tzw. „utarte” zwyczaje w relacjach z wymogami procedury FIDIC
iskrzą i zgrzytają? Rola i pozycja wykonawcy w kontrakcie stanowi główny punkt
odniesienia w tym szkoleniu.
To właśnie
jak wykonawca powinien się przygotować do udziału w tym procesie od momentu
prekwalifikacji, poprzez zakres jego oddziaływania na stworzenie optymalnej
umowy, jej zrealizowania i rozliczenia jest wiodącym celem tego szkolenia.
Przedstawione
podczas tego szkolenia, techniki i narzędzia będą miały zastosowanie w
zarządzaniu na każdym etapie cyklu życia projektu infrastrukturalnego, w
szczególności drogowego, w ramach ustalonych uwarunkowań organizacyjnych i
finansowych oraz przy optymalnym wykorzystaniu potencjału instytucji
zamawiającej lub firmy realizującej zamówienie. Jak dobrze przygotować się do
projektu? Jak zweryfikować zapisy studium wykonalności, pełniące w czasie
realizacji inwestycji rolę dokumentu weryfikującego? Jak dobrać wykwalifikowaną
kadrę, doświadczoną w realizacji tego typu przedsięwzięć? Dlaczego tak ważne
jest możliwie jak najwcześniejsze przeanalizowanie materiałów służących do
realizacji projektu, czyli projektów technicznych, programów
funkcjonalno-użytkowych, uregulowanego stanu prawnego gruntów, decyzji i uchwał
np. w zakresie zwolnienia wykonawcy z opłat za zajęcia pasów drogowych itp?
Jest to
szkolenie od strony praktycznej, prezentujące specyficzne uwarunkowania
decydujące o powodzeniu przedsięwzięcia budowlanego oraz przedstawiające, jak
korzystać z uprawnień w różnych sytuacjach i na kolejnych etapach realizacji
kontraktu. Na bazie, jakich standardów zapewnić prawidłowe przeprowadzenie
procesu wdrażania inwestycji za poprzez odpowiedni przepływ informacji? To
tylko przykładowe pytania, na które odpowie to szkolenie.
Wszelkie prawa autorskie do powyższego opracowania są zastrzeżone na rzecz autora; jakiekolwiek korzystanie z konstrukcji planu oraz jego powielanie przy użyciu zastosowanych lub zbliżonych znaczeniowo sformułowań jest zabronione bez pisemnej zgody autora.