Program szkolenia

1) Wstęp: wpływ orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego i Naczelnego Sądu Administracyjnego na treść przepisów, regulujących zasady rozpatrywania protestów w okresie programowania 2014-2020.
2) Cel procedury odwoławczej w kontekście konstytucyjnego prawa do sądu. Prawo do sądu w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych oraz Wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zapewnienia poszanowania Karty praw podstawowych Unii Europejskiej przy wdrażaniu europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych (Dz. Urz. C 269/1 z 23.7.2016).
3) Prawo do sądu a instytucja pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia (art. 43 ustawy wdrożeniowej). Sposób postępowania z wystąpieniami (protestami, skargami) wnioskodawców, których wnioski o dofinansowanie zostały pozostawione bez rozpatrzenia.
4) Ocena zgodności protestu z wymogami art. 54 ust. 2 ustawy wdrożeniowej. Zasady oceny treści i zakresu zarzutów wnioskodawcy.
5) Pozostawienie protestu bez rozpatrzenia w świetle art. 59 ustawy wdrożeniowej.
6) Zasady stosowania art. 57 ustawy wdrożeniowej. Obowiązek rozpatrzenia protestu w świetle zarzutów wnioskodawcy (art. 54 ust. 2 pkt. 4 i 5 ustawy) w orzecznictwie sądów administracyjnych. Omówienie różnic w sposobie wykładni przepisu art. 57 przez wojewódzkie sądy administracyjne.
7) Kryteria oceny projektu jako wzorzec postępowania w toku procedury odwoławczej.
8) Zarzuty wnioskodawcy wobec treści regulaminu konkursu. Omówienie zmian w orzecznictwie sądów administracyjnych w zakresie znaczenia i mocy wiążącej regulaminu konkursu.
9) Zarzuty proceduralne wobec sposobu oceny. Kiedy zarzuty proceduralne mogą stanowić podstawę przywrócenia projektu do właściwego etapu oceny?
10) Zarzuty proceduralne – ocena studium przypadków.
11) Zasady uzasadniania rozstrzygnięcia protestu. Ocena istotności (relewantności) argumentów podniesionych w uzasadnieniu protestu. Analiza orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) dotyczącego zasad ustalania relewantnych zarzutów.
12) Ocena studium przypadków – rozpatrywanie protestów, które odwołują się do nowych faktów, dowodów lub okoliczności nie uwzględnionych w toku oceny.
13) Zasady uzasadniania pozytywnego rozstrzygnięcia protestu. Zakres związania Komisji Oceny Projektów pozytywnym rozstrzygnięciem protestu. Wykładnia pojęcia „właściwy etap oceny”.
14) Ponowna ocena projektu przywróconego do właściwego etapu oceny w kontekście przepisów regulujących procedurę odwoławczą.
15) Zasady umieszczania projektu na liście wybranych do dofinansowania w wyniku rozpatrzenia protestu.
16) Pozytywne rozstrzygnięcie protestu – ocena studium przypadków.
17) Zasady uzasadniania negatywnego rozstrzygnięcia protestu. Analiza orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczącego zasad uzasadniania aktu negatywnego dla strony.
18) Ocena studium przypadków – rozpatrzenie protestu, który ujawnia nowe okoliczności, uzasadniające odmowę udzielenia pomocy publicznej.
19) Uzasadnianie negatywnego rozstrzygnięcia protestu w kontekście zasad kontroli sądowoadministracyjnej. Jak bronić rozstrzygnięcia protestu przed sądem administracyjnym?
20) Zasady postępowania w przypadku, gdy sąd administracyjny ustala naruszenie prawa na etapie procedury odwoławczej. Studium przypadków.
21) Analiza aktualnego orzecznictwa wojewódzkich sądów administracyjnych oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawach dotyczących negatywnej oceny projektu oraz zasad prowadzenia procedury odwoławczej.
22) Ocena studium przypadków – analiza przypadków zgłoszonych przez uczestników szkolenia

Wszelkie prawa autorskie do powyższego opracowania są zastrzeżone na rzecz autora; jakiekolwiek  korzystanie z konstrukcji planu oraz jego powielanie przy użyciu zastosowanych lub zbliżonych znaczeniowo sformułowań jest zabronione bez pisemnej zgody autora.

Adresaci szkolenia

Pracownicy instytucji publicznych odpowiedzialni za wykonywanie przepisów ustawy wdrożeniowej.

Cel szkolenia

Głównym celem szkolenia jest wskazanie kluczowych, zasadniczych problemów, związanych z prowadzeniem procedury odwoławczej oraz przedstawienie możliwych sposobów ich rozstrzygania.

Cele szczegółowe - korzyści nabyte po szkoleniu pod kątem:

Wiedzy: Uzyskanie wiedzy z zakresu przygotowania protestów, odwołań od decyzji w sprawie oceny formalnej i merytorycznej wniosków o dofinansowanie. Poszerzenie i usystematyzowanie wiedzy w zakresie zmian wprowadzonych ustawą wdrożeniową od 7 lipca 2017r.

Umiejętności: Nabycie umiejętności w zakresie rozstrzygnięcia protestu, w szczególności prawidłowego uzasadniania negatywnego rozstrzygnięcia.

Postaw społecznych: Uczestnik po odbyciu szkolenia dokona prawidłowej oceny zgodności protestu z wymogami ustawy wdrożeniowej, zgodnie z obowiązującymi zasadami rozstrzygania protestów. Dzięki nabytej wiedzy z zakresu orzecznictwa – będzie mógł się odnieść w sprawach dot. negatywnej oceny projektu.  

Metodyka

Wykład z elementami warsztatowymi w oparciu o prezentację multimedialną: przykłady, dyskusja.

Szkolenie zostało zaplanowane tak, by w toku omawiania przepisów ustawy wdrożeniowej, jego uczestnicy otrzymali informacje o sprawach precedensowych. Każdy blok szkolenia, przedstawiający informacje o charakterze teoretycznym, odwołany będzie do orzecznictwa sądów administracyjnych oraz – tam, gdzie to możliwe – orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Każdy blok szkolenia kończyć się będzie oceną i analizą studium przypadków (opracowanych na podstawie orzeczeń, publikowanych w bazie: http://orzeczenia.nsa.gov.pl). Uczestnicy szkolenia będą mogli przedstawiać własne studia przypadków, celem ich rozważenia z udziałem trenera.

Trener

Przemysław Pytlak

Radca prawny, doktor nauk prawnych, występuje jako pełnomocnik wnioskodawców i beneficjentów przed sądami oraz przed instytucjami odpowiedzialnymi za udzielanie pomocy publicznej. W latach 2009-2016 pełnił funkcję koordynatora Wieloosobowego Stanowiska ds. Odwołań w Lubelskiej Agencji Wspierania Przedsiębiorczości w Lublinie.

W tym charakterze, w latach 2009-2015 opracował oraz uczestniczył w opracowaniu ok. 1500 rozstrzygnięć protestów oraz ponad 200 odpowiedzi na skargi, składane do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego. Współautor opracowanego przez LAWP dokumentu pt. „Vademecum MSP – określenie statusu MSP przedsiębiorstwa oraz wynikające z tego konsekwencje”; współautor wzoru umowy o finansowanie, na podstawie której od 2009 r. pośrednicy finansowi wdrażali w ramach RPO WL instrumenty inżynierii finansowej; współautor wzorów umów o dofinansowanie w ramach RPO WL na lata 2014-2020, przyjętych dla Działania 1.2 (Badania celowe), Działania 1.3 (Infrastruktura badawczo-rozwojowa w przedsiębiorstwach) oraz Działania 1.5 (Bon na patent). Równolegle, od 2012 roku współpracował z Kancelarią Adwokacką Piotra Skawińskiego, uczestnicząc w opracowywaniu szeregu opinii prawnych i ekspertyz dla beneficjentów pomocy publicznej, udzielanej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz regionalnych programów operacyjnych.

Organizacja szkolenia

Zgłoszenia prosimy przesyłać e-mailem, faxem, pocztą. Potwierdzenie wysyłamy zgłoszonym uczestnikom e-mailem na 7 dni przed szkoleniem, po potwierdzeniu prosimy o dokonywanie wpłat za szkolenie na konto wskazane w potwierdzeniu. Faktury zostaną przekazane uczestnikom osobiście na szkoleniu lub wysłane pocztą. Istnieje możliwość płatności gotówką w dniu kursu po uzgodnieniu z organizatorem.

Zgłoszenie jest umową uczestnictwa w szkoleniu zawartą pomiędzy Organizatorem a firmą/uczestnikami zgłoszonymi. Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest przesłanie do organizatora zgłoszenia. Odwołanie zgłoszenia musi być dokonane w formie pisemnej lub telefonicznej. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją ze szkolenia. W przypadku wycofania zgłoszenia w terminie do 8 dni przed szkoleniem, zwracamy całą wpłatę; w przypadku rezygnacji w terminie późniejszym niż 8 dni lub niestawienie się na szkoleniu- uczestnik zostanie obciążony kosztem 100% wartości zamówienia. W przypadku odwołania szkolenia zwracamy wpłaconą opłatę. Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany prowadzących/ trenerów oraz miejsca szkolenia z przyczyn niezależnych od organizatora.

PLAN SZKOLENIA:

1-2 dzień szkolenia:

  • godz. 10.00 - 11.30 /Rozpoczęcie, zajęcia 2 godz./
  • godz. 11.30 - 11.45 /przerwa na kawę/
  • godz. 11.45 - 13.15 /c.d. zajęć 2 godz./
  • godz. 13.15 - 14.00 /lunch/
  • godz. 14.00 - 15.30 /c.d. zajęć 2 godz./