Program szkolenia

1. Klasyfikacja dłużników
1.1. Biedacy
1.2. Fraudzi
1.3. Gracze
1.4. Techniki stosowane przez dłużników w celu opóźnienia faktycznej zapłaty
1.4.1. Twierdzenie, że dokonali przelewu
1.4.2. Zbieranie środków na zobowiązania wobec instytucji państwowych i inne ważne wydatki
1.4.3. Zastrzeżenia wobec dostawy
1.4.4. Nawał obowiązków
1.4.5. Wypadek losowy

2. Windykacja telefoniczna
2.1. Postępowanie w przypadku dużych kwot
2.2. Postępowanie w przypadku mniejszych kwot
2.3. Elementy występujące w rozmowie telefonicznej z kontrahentem
2.3.1. Nawiązanie rozmowy
2.3.2. Powody braku zapłaty
2.3.3. Wyłapywanie sprzeczności w oświadczeniach kontrahenta
2.3.4. Negocjacje z dłużnikiem
2.3.5. Znalezienie wyjścia z sytuacji (kto ma je zaproponować?)
2.3.6. Notatka z rozmowy telefonicznej
2.4. Osoba rozmówcy (z kim rozmawiamy?)
2.5. Konsekwencja w działaniach windykacyjnych
2.6. Klasyfikacja należności w zależności od okresu po terminie płatności

3. Wezwania do zapłaty
3.1. Upomnienie
3.2. Wezwanie do zapłaty
3.3. Wezwanie przedprocesowe

4. Spotkania bezpośrednie
4.1. Przygotowanie do spotkania bezpośredniego
4.2. Jakie powinny być efekty spotkania bezpośredniego

5. Przedawnienie roszczeń
5.1. Okres przedawnienia roszczeń
5.2. Przerwanie biegu przedawnienia i jego skutki w zakresie dochodzenia roszczeń
5.3. Jakość dokumentów a skuteczne przerwanie biegu przedawnienia
5.4. Wpływ przedawnienia roszczeń na możliwość przekazania sprawy na drogę postępowania sądowego

6. Postępowanie sądowe
6.1. Dokumenty, które należy przekazać do sądu
6.2. Trzy podstawowe rodzaje postępowań sądowych
6.2.1. Postępowanie zwykłe
6.2.2. Postępowanie upominawcze
6.2.3. Postępowanie nakazowe
6.3. Inne tryby postępowań sądowych
6.3.1. Postępowanie uproszczone
6.3.2. Elektroniczne postępowanie upominawcze (EPU)
6.3.3. Zawezwanie do próby ugodowej
6.3.4. Sąd polubowny

7. Postępowanie restrukturyzacyjne i upadłościowe
7.1. Przesłanki do ogłoszenia postępowania restrukturyzacyjnego i postępowania upadłościowego przez sąd
7.2. Możliwość zmiany postępowania restrukturyzacyjnego na postępowanie upadłościowe oraz postępowania upadłościowego na postępowanie restrukturyzacyjne
7.3. Zabezpieczenie majątku dłużnika
7.4. Osoby zarządzające postępowaniem restrukturyzacyjnym i upadłościowym
7.5. Rada wierzycieli
7.6. Wpływ ogłoszenia postępowania restrukturyzacyjnego lub upadłości na płynność finansową przedsiębiorstwa
7.7. Postępowanie restrukturyzacyjne
7.7.1. Rodzaje postępowania restrukturyzacyjnego
7.7.2. Propozycje układowe
7.7.3. Zgromadzenie wierzycieli
7.7.4. Warunki przyjęcia układu i skutki przyjęcia układu
7.7.5. Przesłanki do odmowy zatwierdzenia układu przez sąd
7.7.6. Sankcje karne wobec dłużnika
7.8. Postępowanie upadłościowe
7.8.1. Rola i zadania syndyka
7.8.2. Kategorie należności
7.8.3. Kolejność zaspokojenia roszczeń
7.8.4. Zakończenie postępowania upadłościowego
7.8.5. Sankcje prawne wobec upadłego (cywilne i karne)

8. Podsumowanie
8.1. Ryzyko związane z zaciąganiem zobowiązań finansowych
8.2. Ryzyko związane z oceną kontrahenta
8.3. Siła ekonomiczna kontrahentów i ich wpływ na zawierane umów
8.4. Ocena naszej sytuacji i sytuacji kontrahenta jako czynnik minimalizacji ryzyka przy zawieraniu umów

Wszelkie prawa autorskie do powyższego opracowania są zastrzeżone na rzecz autora; jakiekolwiek korzystanie z konstrukcji planu oraz jego powielanie przy użyciu zastosowanych lub zbliżonych znaczeniowo sformułowań jest zabronione bez pisemnej zgody autora.

Adresaci szkolenia

Szkolenie skierowane jest do:

  • pracowników księgowości i działów finansowych
  • osób zajmujących w przedsiębiorstwach stanowiska kierownicze niezwiązane z windykacją należności   

Cel szkolenia

Celem szkolenia jest zapoznanie Uczestników z zagadnieniami związanymi z windykacją należności występującymi od momentu braku zapłaty ze strony kontrahenta do skutecznej windykacji trudnych należności.

Cele szczegółowe - korzyści nabyte po szkoleniu pod kątem:

Wiedzy: Nabycie wiedzy jak przygotowywać sprawę do skierowania jej na drogę postępowania sądowego oraz rodzajami postępowań sądowych występujących w prawie polskim. Zapoznanie z zasadami prowadzenia postępowania restrukturyzacyjnego i upadłościowego. Nabycie wiedzy o podstawowych zasadach radzenia sobie w negocjacjach z trudnymi dłużnikami.

Umiejętności: Uczestnik nabędzie kompetencje w zakresie prawidłowego przygotowywania dokumenty do skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego oraz umiejętności wyboru właściwego trybu prowadzenia takiego postępowania.

Postaw społecznych: Po szkoleniu uczestnik będzie umiał sporządzać wezwania do zapłaty i dokumenty do zgłoszenia wierzytelności w postępowaniu restrukturyzacyjnym i upadłościowym. 

Metodyka

  • Mini case study;
  • Dyskusja moderowana;
  • Audio-study;
  • Ćwiczenia;
  • Symulacje.

Trener

Jacek Sularz

Ekonomista, posiada ponad 32-letnie doświadczenie zawodowe, z czego 15 lat przypada na pracę w windykacji należności. Doświadczenie zdobywał pracując w dużych koncernach międzynarodowych, banku, przemyśle oraz biurach turystycznych. Interim Manager z zakresu windykacji należności. Prowadził projekty polegające na wdrożeniu systemu odzyskiwania należności i zarządzania należnościami. Zarządzał wierzytelnościami obejmującymi jednocześnie kilka tysięcy faktur (pozycji otwartych) wystawionych dla kilkuset odbiorców. Wykładowca na studiach podyplomowych na Uniwersytecie Warszawskim, w Szkole Głównej Handlowej, na Uczelni Łazarskiego.

Organizacja szkolenia

Zgłoszenia prosimy przesyłać e-mailem, faxem, pocztą. Potwierdzenie wysyłamy zgłoszonym uczestnikom e-mailem na 7 dni przed szkoleniem, po potwierdzeniu prosimy o dokonywanie wpłat za szkolenie na konto wskazane w potwierdzeniu. Faktury zostaną przekazane uczestnikom osobiście na szkoleniu lub wysłane pocztą. Istnieje możliwość płatności gotówką w dniu kursu po uzgodnieniu z organizatorem.

Zgłoszenie jest umową uczestnictwa w szkoleniu zawartą pomiędzy Organizatorem a firmą/uczestnikami zgłoszonymi. Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest przesłanie do organizatora zgłoszenia. Odwołanie zgłoszenia musi być dokonane w formie pisemnej lub telefonicznej. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją ze szkolenia. W przypadku wycofania zgłoszenia w terminie do 8 dni przed szkoleniem, zwracamy całą wpłatę; w przypadku rezygnacji w terminie późniejszym niż 8 dni lub niestawienie się na szkoleniu- uczestnik zostanie obciążony kosztem 100% wartości zamówienia. W przypadku odwołania szkolenia zwracamy wpłaconą opłatę. Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany prowadzących/ trenerów oraz miejsca szkolenia z przyczyn niezależnych od organizatora.

PLAN SZKOLENIA:

1 dzień szkolenia:

  • godz. 10.00 - 11.30 /Rozpoczęcie, zajęcia 2 godz./
  • godz. 11.30 - 11.45 /przerwa na kawę/
  • godz. 11.45 - 13.15 /c.d. zajęć 2 godz./
  • godz. 13.15 - 14.00 /lunch/
  • godz. 14.00 - 15.30 /c.d. zajęć 2 godz./