Program szkolenia
PAMIĘTAJ ŻE MOŻESZ POZYSKAĆ DOFINANSOWANIE NA REALIZACJĘ KURSU
1. Przepisy regulujące zasady udzielania zamówień publicznych (źródła prawa);
- źródła prawa wspólnotowego – charakterystyka i zakres obowiązywania w krajach członkowskich rola orzecznictwa ETS w systemie zamówień publicznych.
- źródła prawa krajowego
- stosowanie kodeksu cywilnego w sprawach nieuregulowanych w Prawie zamówień publicznych,
2. Zakres podmiotowy ustawy.
- jednostki sektora finansów publicznych i ich związki
- państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej
- podmioty (instytucje) prawa publicznego
- zamawiający sektorowi:
- podmioty spoza sektora finansów publicznych
- stosowanie ustawy Prawo zamówień publicznych przy zlecaniu zadań własnym jednostkom organizacyjnym lub własnym spółkom.
3. Wyłączenia przedmiotowe (art. 4 PZP)
4. Ustalanie wartości zamówienia publicznego
- jak szacować wartość zamówienia na roboty budowlane?
- jak szacować wartość zamówienia na na usługi i dostawy powtarzające się okresowo?
- jak szacować wartość zamówienia na pozostałe dostawy i usługi?
- jak zachować należytą staranność przy szacowaniu wartości zamówienia?
- szacowanie wartości zamówienia a plan zamówień
- zamówienia nieobjęte planem zamówień (zamówienia odrębne)
- zamówienia udzielane w częściach
- jak uniknąć zakazanego podziału zamówienia? (reguły interpretacyjne)
- jak szacować wartość zamówienia na zamówienia finansowane z środków UE?
- uwzględnianie zamówień uzupełniających i prawa opcji
5. Zamówienia, których wartość nie przekracza 30.000 euro
6. Jak właściwie wybrać i zastosować tryb postępowania
- tryby otwarte (konkurencyjne): przetarg nieograniczony i przetarg ograniczony
- zapytanie o cenę
- zamówienie z wolnej ręki, w tym:
- zamówienie z wolnej ręki w sytuacji gdy występuje jeden wykonawca
- zamówienie z wolnej ręki w sytuacji nadzwyczajnej potrzeby
- zamówienie z wolnej ręki na roboty dodatkowe
- zamówienie z wolnej ręki na zamówienia uzupełniające.
7. Zasada bezstronności osób wykonujących czynności w postępowaniu
- kiedy należy się wyłączyć z postępowania?
- osoby podlegające wyłączeniu
- jak i kiedy należy złożyć oświadczenie o występowaniu lub braku przesłanek wyłączenia?
- odpowiedzialność karna
- odpowiedzialność dyscyplinarna
- jakie są konsekwencje wyłączenia z postępowania?
8. Zasada jawności
- zasady udostępniania informacji o postępowaniu
- kiedy można zastrzec tajemnicę przedsiębiorstwa?
- jak ocenić czy zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa jest zasadne?
9. Zasada pisemności
- zasada pisemności a tzw. szybkie formy porozumiewania się w postępowaniu (faks, e-mail)
- kodeksowa teoria doręczenia
9Aa. Komunikacja między zamawiającymi a wykonawcami.
b) Elektroniczna dostępność dokumentów – jakie dokumenty należy udostępnić online?
c) Elektroniczne przekazywanie ogłoszeń
− Biuletyn Zamówień Publicznych i Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej,
− Strona internetowa,
− Miejsce publicznie dostępne - czy ogłoszenie musi być wyświetlane na elektronicznej tablicy?
d) Składanie ofert i wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu – przypadki umożliwiające stosowanie formy pisemnej.
e) Sporządzanie i przekazywanie dokumentów elektronicznych - zasady postępowania w sytuacji nieposiadania oryginału dokumentu, o którym mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp w formie dokumentu elektronicznego; przekazywanie
dokumentu elektronicznego w formacie poddającym dane kompresji, pełnomocnictwo w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
f) Umowy w sprawie zamówienia, jej aneksy oraz czynności dokumentujące pracę Zespołu do nadzoru nad udzielonym zamówieniem mają być sporządzane w formie elektronicznej?
g) Składanie w postępowaniu o udzielenie zamówienia elektronicznych dokumentów: informacji o podmiotach wpisanych do KRS, zaświadczeń z CEIDG, zaświadczeń o niezaleganiu w opłacaniu składek, informacji o niekaralności z e-KRK.
h) Mini portal e-zamówienia UZP:
- Omówienie instrukcji użytkowania portalu,
- Logowanie do portalu,
- Kroki postępowania zamawiającego,
- Kroki postępowania wykonawcy,
- Formularze zamawiającego,
Formularze wykonawcy,
Szyfrowanie i deszyfrowanie plików
10. Jak prawidłowo opisać przedmiot zamówienia?
- dialog techniczny
- jak opisać przedmiot zamienia na roboty budowlane?
- dokumentacja projektowa (zasady sporządzania, konsekwencje nieprawidłowego przygotowania)
- specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych
- przedmiar robót – funkcje
jak opisać przedmiot zamienia w sposób nienaruszający zasady uczciwej konkurencji?
- dyskryminacja bezpośrednia
- dyskryminacja pośrednia
- wskazanie znaków towarowych, producenta, pochodzenia, patentów itp.
- jak zapewnić możliwość weryfikacji równoważności ofert w odniesieniu do wymagań zamawiającego?
podwykonawstwo
11. Przygotowanie kryteriów oceny ofert.
- zasady wyboru kryteriów oceny ofert z uwzględnieniem potrzeb zamawiającego oraz przedmiotu zamówienia
- jak właściwie zbilansować kryteria oceny ofert?
- kryteria mierzalne oraz kryteria niemierzalne
- jak określić zasady oceny ofert z punktu widzenia przyjętych kryteriów? (warsztaty pisania specyfikacji w zakresie kryteriów oceny ofert)
- jak ocenić oferty z punktu widzenia przyjętych kryteriów? (warsztaty pisania ofert, warsztaty oceny ofert przez komisję przetargową)
12. Jak skonkretyzować warunki udziału w postępowaniu (pozytywne) oraz ocenić ich spełnianie przez wykonawców?
- funkcja warunków udziału w postępowaniu
- zasady wskazywania warunków udziału w postępowaniu w specyfikacji i ogłoszeniu
- jak konkretyzować warunki udziału w postępowaniu (opis sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu)
- uprawnienia do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie objętym przedmiotem zamówienia
- wiedza i doświadczenie
- potencjał kadrowy
- potencjał techniczny
- sytuacja ekonomiczna i finansowa wykonawcy
- wykaz dokumentów jakich zamawiający może żądać od wykonawców na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu
- weryfikacja spełniania warunków udziału w postępowaniu
- wzywanie do uzupełniania dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu
- zatrzymywanie wadium na skutek nieuzupełnienia dokumentów
- korzystanie z zasobów innych podmiotów.
- wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia
- warsztaty przygotowywania warunków udziału w postępowaniu
- warsztaty przygotowania oferty w zakresie warunków udziału w postępowaniu
- warsztaty oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu
13. Jak stosować przesłanki wykluczenia z postępowania?
- funkcja przesłanek wykluczenia z udziału w postępowaniu
- przesłanki wykluczenia nie związane z prowadzonym postępowaniem
- niewłaściwe wykonywanie zamówień
- upadłość, likwidacja,
- zaleganie z opłatami publicznymi (podatki, składaki ZUS i KRUS)
- karalność
przesłanki związane z danym postępowaniem
- wykonywania czynności związanych z przygotowaniem postępowania
- niewniesienie wadium
- nieprawdziwe informacje mające wpływ na wynik postępowania
- niewykazanie spełniania warunków udziału w postępowaniu
- uczestnictwo w grupie kapitałowej
- wykaz dokumentów jakich zamawiający może żądać od wykonawców na potwierdzenie niepodlegania wykluczeniu z udziału w postępowaniu
- wzywanie do uzupełniania dokumentów potwierdzających niepodleganie wykluczeniu z postępowania
- zatrzymywanie wadium na skutek nieuzupełnienia dokumentów
- wykonawcy wspólnie ubiegający się o wykonanie zamówienia
- warsztaty przygotowywania specyfikacji w zakresie przesłanek wykluczenia z postępowania
- warsztaty przygotowania oferty w zakresie w zakresie przesłanek wykluczenia z postępowania
- warsztaty oceny spełniania przesłanek wykluczenia z postępowania
14. Wadium.
- istota wadium, jego cele i funkcje w zamówieniach publicznych
- formy wnoszenia
- gwarancja ubezpieczeniowa i gwarancja bankowa – problemy praktyczne
- kiedy i jak prawidłowo zwrócić wadium?
- kiedy i jak prawidłowo zatrzymać wadium?
- wadium wnoszone przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
- niewniesienie wadium jako przesłanka wykluczenia wykonawcy z postępowania
- kiedy i jak przedłużać ważność wadium?
- jak zaliczyć wadium na poczet zabezpieczenia należytego wykonania umowy?
15. Ogłoszenia związane z postępowaniem.
ogłoszenie o zamówieniu
- jak właściwe sporządzić ogłoszenie? (warsztaty pisania ogłoszeń w oparciu o formularze wynikające z rozporządzeń)
- jak właściwie zamieścić ogłoszenie oraz udokumentować ten fakt?
- jak wyznaczyć terminy składania ofert (wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu)?
- jak dokonać zmian w ogłoszenia o zamówieniu?
- konsekwencje niezamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu
ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy w trybie niekonkurencyjnym
- konsekwencje zamieszczenia ogłoszenia
- konsekwencje niezamieszczenia ogłoszenia (możliwość i terminy wniesienia odwołania, możliwość unieważnienia umowy)
- jak właściwe sporządzić ogłoszenie?
ogłoszenie o udzieleniu zamówienia
16. Specyfikacja istotnych warunków zamówienia.
- jak poprawnie przygotować treść specyfikacji?
- jak udostępniać specyfikację?
- jak zmieniać i wyjaśniać treść specyfikacji?
- jak i kiedy zwołać zebranie wykonawców?
- warsztaty pisania specyfikacji – z uwzględnieniem konieczności zabezpieczenia interesów zamawiającego oraz zapewnienia uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, w tym:
- wskazanie terminu wykonania zamówienia
- informacje o sposobie porozumiewania się zamawiającego z wykonawcami oraz przekazywania oświadczeń lub dokumentów
- opis sposobu przygotowywania ofert
- miejsce oraz termin składania i otwarcia ofert
- opis sposobu obliczenia ceny (konsekwencje wyboru sposobu ustalenia wynagrodzenia wykonawcy)
- informacje o formalnościach, jakie powinny zostać dopełnione po wyborze oferty w celu zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego
- wymagania dotyczące zabezpieczenia należytego wykonania umowy
- istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie zamówienia publicznego, ogólne warunki umowy albo wzór umowy, jeżeli zamawiający wymaga od wykonawcy, aby zawarł z nim umowę w sprawie zamówienia publicznego na takich warunkach
- opis części zamówienia, jeżeli zamawiający dopuszcza składanie ofert częściowych
- informacja o zamówieniach uzupełniających
- podwykonawcy
- wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia
- zaliczki dla wykonawców
- możliwości unieważnienia postępowania
- przewidywane zmiany umowy
- żądania dotyczące dokumentów przedmiotowych i właściwego umocowania osób podpisujących ofertę.
- inne obligatoryjne i fakultatywne elementy specyfikacji
17. Procedura składania ofert.
- otwarcie ofert
- oferty złożone po terminie
- zmiana i wycofanie oferty
- jak właściwie wypełnić obowiązki informacyjne zamawiającego?
- jak ocenić oferty o równej punktacji lub takiej samej cenie?
- w jaki sposób wyciągnąć konsekwencje wobec wykonawcy uchylającego się od od zawarcia umowy?
- powtórzenie czynności w postępowaniu (na skutek wniosku wykonawcy lub na skutek orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej)
- przedłużenie terminu związania ofertą
18. Jak przygotować ofertę oraz jak ocenić ofertę?
- oferta jako oświadczenie woli
- treść i forma oferty z punktu widzenia wymagań specyfikacji
- jak zapewnić i ocenić właściwą reprezentację wykonawcy? (pełnomocnictwo; uzupełnianie pełnomocnictw)
- wyjaśnianie treści oferty
- jak dokonać poprawienia omyłek w ofercie?
- jak ocenić przesłanki odrzucenia oferty?
- niezgodność z ustawą
- niezgodność treści oferty z treścią specyfikacji
- czyn nieuczciwej konkurencji
- rażąco niska cena
- błędy w obliczeniu ceny (w tym problematyka zastosowania właściwej stawki podatku VAT)
- nieważność na podstawie odrębnych przepisów
- dokumenty potwierdzające że oferowane roboty budowlane, dostawy lub usługi spełniają wymagania zamawiającego (tzw. dokumenty przedmiotowe)
- warsztaty pisania ofert
- warsztaty oceny ofert
19. Przesłanki unieważnienia postępowania.
20. Środki ochrony prawnej.
- poinformowanie przez wykonawcę o czynności zamawiającego lub jego zaniechaniu dokonanym niezgodnie z prawem
- jak złożyć odwołanie lub przystąpienie?
- jak złożyć skargę do sądu?
- procedura odwoławcza.
21. Umowy o zamówienie publiczne
- forma umowy
- jak przygotować treść umowy aby zagwarantować realizację interesów zamawiającego?
- jak zmienić umowę o zamówienie publiczne?
- okres na jaki może zostać zawarta umowa
- jak egzekwować roszczenia? (kary umowne, odsetki, odszkodowania).
- zabezpieczenie należytego wykonania umowy
- nieważność umowy (nieważność względna i bezwzględna, procedura, konsekwencje, kary finansowe nakładane przez KIO)
- rozwiązanie umowy, odstąpienie od umowy
22. Jak prawidłowo dokumentować postępowanie?
- warsztaty sporządzania protokołu z postępowania w każdym trybie
- załączniki do protokołu
- jak prawidłowo przechowywać dokumentację z postępowania?
23. Sprawozdawczość o udzielonych zamówieniach publicznych.
24. Elektronizacja zamówień publicznych od 10.2018r.
- Formy czynności prawnych w kodeksie cywilnym (pisemna i elektroniczna).
- Podpis elektroniczny.
- Zasada pisemności w Prawie zamówień publicznych.
- Elektronizacja zamówień publicznych w okresie przejściowym do 18.10.2018 r.
- Elektronizacja zamówień publicznych po wejściu w życie przepisów rozdziału 2a ustawy Prawo zamówień publicznych (od dnia 18.10.2018 r.).
- Definicja środków komunikacji elektronicznej i dokumentu elektronicznego. Elektroniczna kopia dokumentu.
- Narzędzia i urządzenia wymagane do zapewnienia zgodności z przepisami o elektronizacji zamówień publicznych obowiązkowe od 18.10.2018 r.:
- wymagania techniczne;
- wymagania bezpieczeństwa danych;
- Prowadzenie postępowania przy użyciu środków komunikacji elektronicznej krok po kroku:
- przesyłanie i zmiany ogłoszeń;
- wymiana informacji z wykonawcami na etapie przed składaniem oferty;
- złożenie oferty;
- złożenie oświadczeń, o których mowa w art.25a ustawy;
- złożenie dokumentów w trybie art. 26 ust. 1 lub 2 ustawy;
-uzupełnienia dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 ustawy;
- wyjaśnianie treści oferty w trybie art. 87 ustawy;
-obowiązki informacyjne zamawiającego po zakończeniu postępowania (art. 92 ustawy);
-podpisanie umowy;
-faktury elektroniczne.
- Możliwości odstąpienia od stosowania środków komunikacji elektronicznej.
- ESPD – przygotowywanie JEDZ przez zamawiającego.
- ESPD – przygotowywanie i składanie JEDZ przez wykonawców od kwietnia 2018 r..
- Przechowywanie i udostępnianie dokumentów elektronicznych.
Wszelkie prawa autorskie do powyższego opracowania są zastrzeżone na rzecz autora; jakiekolwiek korzystanie z konstrukcji planu oraz jego powielanie przy użyciu zastosowanych lub zbliżonych znaczeniowo sformułowań jest zabronione bez pisemnej zgody autora.