Termin, miejsce, cena
Al. Warszawska 102, 20-824 Lublin
PRAWO
Kurs skierowany do:
- Dyrektorów i kierowników jednostek i firm,
- kierowników działów administracyjnych,
- Archiwistów zakładowych,
- Pracowników samorządowych,
- Urzędników administracji państwowej wszystkich szczebli,
- Osób odpowiedzialnych za prowadzenie i archiwizację dokumentacji,
- Osób realizujących projekty finansowane z Funduszy Europejskich.
Głównym celem kursu jest dobycie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji w zakresie tworzenia, obiegu i archiwizacji dokumentów w instytucji, firmie, projekcie.
Cele szczegółowe - korzyści nabyte po Kursie pod kątem:
Wiedzy: Uzyskanie wiedzy nt. zasad prawidłowej archiwizacji akt oraz procedurami brakowania
Umiejętności: Nabycie umiejętności praktycznego wykorzystania normatywów kancelaryjnych oraz właściwego kwalifikowania i klasyfikowania dokumentów
Postaw społecznych: Nabyta wiedza oraz umiejętności przygotują uczestników do samodzielnego postępowania w zakresie tworzenia własnych dokumentów oraz archiwizowania całości dokumentacji instytucji, firmy, projektu.
1. Wprowadzenie do archiwistyki – wymagania w zakresie archiwizowania dokumentacji w jednostce organizacyjnej/firmie.
2. Wybrane zagadnienia oraz najważniejsze zasady stosowane w archiwistyce;
3. Przegląd ważniejszych terminów kancelaryjno-archiwalnych: dokumentacja archiwalna i niearchiwalna, kategoria archiwalna, symbol klasyfikacyjny, narodowy zasób archiwalny itp.;
4. Podstawy prawne postępowania z dokumentacją – Ustawa z dnia 14 lipca 1983 roku o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach;
5. Rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 16 września 2002 r. w sprawie postępowania z dokumentacją, zasad jej klasyfikowania i kwalifikowania oraz zasad i trybu przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych;
6. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych;
7. Klasyfikacja dokumentacji wynikająca z zapisów ustawy o narodowym zasobie archiwalnym;
8. Podstawowe rodzaje dokumentacji wydzielone wg kryteriów rzeczowych – dokumentacja kadrowa, księgowa, dot. zarządzania jednostka itp.;
9. Podstawowe współczesne systemy kancelaryjne – system bezdziennikowy, dziennikowy oraz mieszany;
10. Organizacja pracy kancelarii i sekretariatu;
11. Wymogi w zakresie usytuowania oraz wyposażenia technicznego archiwum zakładowego (składnicy akt);
12. Normy techniczne przechowywania w archiwum poszczególnych rodzajów dokumentacji.
13. Klasyfikacje wg okresu przechowywania oraz rodzaju nośnika;
14. Najważniejsze zadania realizowane przez archiwum zakładowe (składnicę akt);
15. Zasady formowania oraz opisywania jednostek archiwalnych;
16. Porządkowanie dokumentacji jednostki organizacyjnej według kryterium macierzystych komórek;
17. Procedury oceny dokumentacji niearchiwalnej, której okres przechowywania upłynął.
18. Tworzenie protokołu oceny oraz brakowania dokumentów;
Wszelkie prawa autorskie do powyższego opracowania są zastrzeżone na rzecz autora; jakiekolwiek korzystanie z konstrukcji planu oraz jego powielanie przy użyciu zastosowanych lub zbliżonych znaczeniowo sformułowań jest zabronione bez pisemnej zgody autora.
- metoda warsztatowa;
- omawianie przypadków (case study);
- praca z wybranymi aktami prawnymi;
- konsultacje w zakresie tworzenia własnych przepisów wewnętrznych przez uczestników szkolenia.
KURS JEST AKREDYTOWANY PRZEZ LUBELSKIEGO KURATORA OŚWIATY DECYZJĄ NR 15/2015
Grzegorz Zawistowski
Dyplomowany archiwista, posiada kilkunastoletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej firmy archiwistycznej w ramach, której opracowano oraz wdrożono wiele instrukcji kancelaryjnych oraz innych normatywów regulujących obieg i archiwizację dokumentacji w instytucjach państwowych oraz firmach komercyjnych.
Skontakuj się z nami
Zaufaj nam i zwiększ potencjał swoich pracowników.
Poniedziałek - Piątek w godz. 8:00 - 16:00
Al. Warszawska 102
20-824 Lublin