Termin, miejsce, cena

08/12/2022 On-line
MS TEAMS
Szkolenie on-line
09/12/2022 Kraków
Hotel DEMEL ***
Ul. Głowackiego 22, 30-085 Kraków
13/12/2022 On-line
MS TEAMS
Szkolenie on-line
16/01/2023 On-line
MS TEAMS
Szkolenie on-line
14/04/2023 Warszawa
Ibis Hotel Ostrobramska Warszawa
Ul. Ostrobramska 36, 04-118 Warszawa
07/08/2023 On-line
MS TEAMS
Szkolenie on-line
13/10/2023 On-line
MS TEAMS
Szkolenie on-line
17/11/2023 Lublin
Siedziba firmy (budynek ALTER)
Al. Warszawska 102, 20-824 Lublin
11/12/2023 On-line
MS TEAMS
Szkolenie on-line

Adresaci szkolenia

- pracownicy księgowości i działów finansowych, kontrolerzy finansowi
- osoby zajmujące w przedsiębiorstwach stanowiska kierownicze, odpowiedzialne za wynik finansowy firmy
- osoby prowadzące działalność gospodarczą

Cel szkolenia

Cel szkolenia:
• zapoznanie uczestników szkolenia z zagadnieniami związanymi z windykacją należności występującymi od momentu braku zapłaty ze strony kontrahenta do skutecznej windykacji trudnych należności
• zapoznanie uczestników z podstawowymi zasadami radzenia sobie w negocjacjach z trudnymi dłużnikami
• zapoznanie uczestników z okresami przedawnienia roszczeń obowiązującymi w prawie polskim
• zapoznanie uczestników z zasadami przygotowania sprawy do skierowania jej na drogę postępowania sądowego oraz rodzajami postępowań sądowych występujących w prawie polskim
Uczestnik szkolenia będzie umiał:
• prowadzić windykację telefoniczną
• sporządzać wezwania do zapłaty
• panować nad okresem przedawnienia roszczeń w prowadzonych sprawach
• przygotować dokumenty do skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego oraz wybrać właściwy tryb prowadzenia takiego postępowania

Program szkolenia

1. Klasyfikacja dłużników
1.1. Biedacy
1.2. Fraudzi
1.3. Gracze
1.4. Techniki stosowane przez dłużników w celu opóźnienia faktycznej zapłaty
1.4.1. Twierdzenie, że dokonali przelewu
1.4.2. Zbieranie środków na zobowiązania wobec instytucji państwowych i inne ważne wydatki
1.4.3. Zastrzeżenia wobec dostawy
1.4.4. Nawał obowiązków
1.4.5. Wypadek losowy

2. Windykacja telefoniczna
2.1. Postępowanie w przypadku dużych kwot
2.2. Postępowanie w przypadku mniejszych kwot
2.3. Elementy występujące w rozmowie telefonicznej z kontrahentem
2.3.1. Nawiązanie rozmowy
2.3.2. Powody braku zapłaty
2.3.3. Wyłapywanie sprzeczności w oświadczeniach kontrahenta
2.3.4. Negocjacje z dłużnikiem
2.3.5. Znalezienie wyjścia z sytuacji (kto ma je zaproponować?)
2.3.6. Notatka z rozmowy telefonicznej
2.4. Osoba rozmówcy (z kim rozmawiamy?)
2.5. Konsekwencja w działaniach windykacyjnych
2.6. Klasyfikacja należności w zależności od okresu po terminie płatności

3. Wezwania do zapłaty
3.1. Upomnienie
3.2. Wezwanie do zapłaty
3.3. Wezwanie przedprocesowe

4. Spotkania bezpośrednie
4.1. Przygotowanie do spotkania bezpośredniego
4.2. Jakie powinny być efekty spotkania bezpośredniego

5. Przedawnienie roszczeń
5.1. Okres przedawnienia roszczeń
5.2. Przerwanie biegu przedawnienia i jego skutki w zakresie dochodzenia roszczeń
5.3. Jakość dokumentów a skuteczne przerwanie biegu przedawnienia
5.4. Wpływ przedawnienia roszczeń na możliwość przekazania sprawy na drogę postępowania sądowego

6. Postępowanie sądowe
6.1. Dokumenty, które należy przekazać do sądu
6.2. Trzy podstawowe rodzaje postępowań sądowych
6.2.1. Postępowanie zwykłe
6.2.2. Postępowanie upominawcze
6.2.3. Postępowanie nakazowe
6.3. Inne tryby postępowań sądowych
6.3.1. Postępowanie uproszczone
6.3.2. Elektroniczne postępowanie upominawcze (EPU)
6.3.3. Zawezwanie do próby ugodowej
6.3.4. Sąd polubowny

Wszelkie prawa autorskie do powyższego opracowania są zastrzeżone na rzecz autora; jakiekolwiek korzystanie z konstrukcji planu oraz jego powielanie przy użyciu zastosowanych lub zbliżonych znaczeniowo sformułowań jest zabronione bez pisemnej zgody autora.

Metodyka

Wykład połączony z warsztatem 

Trener

Jacek Sularz

Ekonomista, posiada ponad 32-letnie doświadczenie zawodowe, z czego 17 lat przypada na pracę w windykacji należności. Doświadczenie zdobywał pracując w dużych koncernach międzynarodowych, banku, przemyśle oraz biurach turystycznych. Interim Manager z zakresu windykacji należności. Prowadził projekty polegające na wdrożeniu systemu odzyskiwania należności i zarządzania należnościami. Zarządzał wierzytelnościami obejmującymi jednocześnie kilka tysięcy faktur (pozycji otwartych) wystawionych dla kilkuset odbiorców. Wykładowca na studiach podyplomowych na Uniwersytecie Warszawskim, w Szkole Głównej Handlowej, na Uczelni Łazarskiego.